![]() |
Különleges alkotások: Tegola marinara |
A motiváció indoklásául, részlet a 2003 szeptemberében írt útinaplómból:
"......nyugtalanul és
keveset aludtam azon az éjszakán Cadaqués-ban. Fejem a Dali-féle
vízió-rémálmokkal volt tele. Olyan erős benyomást keltett bennem ez a hely,
annyira Dalit idézett minden, hogy képtelen voltam elszakadni a nyomasztó
érzéstől. Tegnap már nem jutott rá idő, hogy kimenjünk a Creus fokhoz (
Spanyolország legkeletibb pontja a Földközi-tengernél ) és én ehhez a
programhoz mindenképpen ragaszkodtam. Mivel hajnalok hajnalán felébredtünk,
kézenfekvőnek tűnt a hirtelen ötlet, hogy most rögtön menjünk ki a Cabo de
Creus-hoz, és nézzük meg a napfelkeltét. Kiautóztunk vak sötétben,
néhányszor eltévedtünk mire megtaláltuk a keskeny utat, ami kivezetett a
félsziget legcsücskébe, a tengerhez. Teljesen lakatlan hely, mintha kiléptem
volna a térből és az időből. Holdbéli táj : hatalmas sziklák, szélfútta
lapos kőteraszok, lent halálos mélységben a tenger állandó moraja, ahogy a
víz vad csapásai visszhangzanak a sziklákon. Ilyennek képzeltem a világ
végét. Sehol egy növény, élőlény, csak a magasban hallani a sirályok állandó
sikoltását. A civilizáció egyetlen árulkodó nyomát, a világítótornyot
hagytuk magunk mögött, ahogy lejjebb ereszkedtünk a meredek sziklákon a
tenger felé. Hajat tépő és fület szaggató szél fújt, kénytelen voltam a
kocsiban lévő takarót magam köré bugyolálni. Az ég alja rózsaszínen
derengett, mikor úgy éreztük, hogy már eleget kapaszkodtunk lefelé a
sziklákon, lekuporodtunk és megbabonázva bámultuk az egyre élesebben látszó
kontúrvonalat a távolban, amely a tengert és az égboltot elválasztotta. A
nap korongjának vöröslő íve lassan emelkedett ki a látóhatár peremén, majd
egyre gyorsabban hízott, végül kerek labdaként táncolt a habok tetején,
elköszönt a víztől és egyre feljebb kúszott az égen. Pillanatok alatt fényár
borította el az egész környéket és én nagyon sajnáltam, hogy ez a csoda
véget ért. Félelmetes és egyben roppant vonzó volt a hely és a pillanatnyi
élmény, életem egyik legcsodásabb látomása, amit soha nem fogok elfelejteni.
Még egyszer leguggoltam és összeszedtem néhány szélfényesítette követ és
kristálydarabot a sziklákról, amit azóta rituális edénykében őrzök. Gyakran
markomba szorítom az apró kődarabokat és próbálom felidézni azt a
felejthetetlen pillanatot, ahogy a sziklatetőn állva szél tépte hajam, az
első vöröslő napsugár melengette arcom és ezzel a szabadság felszabadító
érzése száguldott át lelkemen, ahogy éreztem magam körül az elemek,
évezredek óta, minden nap megújuló szakadatlan harcát. Egyszerűen lehetetlen
szavakba önteni ezt az érzést . |
![]() A Cabo de Creus a Földközi-tengerbe nyúló sziklaszirtje, Spanyolország legkeletibb csücske. |
És a felejthetetlen napfelkelte |
A "Dali-öböl" Port Lligat-ban, a halászok és a macskák paradicsoma. |
Amikor a tegolára "házat
építünk" nagyon fontos mozzanat a cserép felületének alapozása. Ha
szalvétát vagy rizspapírt használok a dekorációhoz, akkor mindig
homokpasztával alapozom a felületet. Itt kell megjegyeznem, hogy
homokpaszta alatt itthon sokan a struktúrpasztát értik, holott a
struktúrpasztának rengeteg változata van. Ezek mindegyike más és más
állagú, szemcseméretű, amelyek alapvetően különböző felületekre
használatosak. Az itthoni kereskedelemben kaphatóak közül nagyszerűen
alkalmas erre a célra pl. a Pentacolor, stuktúrpasztának nevezett
készítménye, amely kiváló alternatívája a Decomania homokpasztájának. |
Következő munkafázis a képi tervezés, az alkalmas papírok
kiválasztása, felragasztása.
A papír kiválasztásakor elsősorban a harmonikus összhangra és a
méretarányokra
kell figyelnünk. Nálam a kép egyetlen papírból soha nem áll össze. Jelen
esetben is 5-6 féle különböző rizspapirt használtam fel a munkához. |
Annak érdekében, hogy a kompozíciónak térhatása legyen, egyes részleteket (korlát, tető, járólapok, stb.) a kép síkjából kiemeltem, amihez levegőn száradó gyurmát használtam. A "3 D-s érzetünk" fokozásához ezen kiemeléseket majd még egy későbbi fázisban árnyalni fogjuk. |
|
|
A gyurmán kívül használhatunk rátétként még apróbb kiegészítőket is. Én például a világítótorony épületénél agyagtéglácskákat és gerendának gyufaszálakat is ragasztottam. Arra azonban nagyon ügyeljünk, hogy a túl sok "idegen anyag" (pl. szárazvirággal való túlzsúfolás) elvonja a figyelmet a lényegről. |
Amikor minden felragasztott részlet a helyén áll és megszáradt, hozzákezdhetünk a kompozíció végleges "arcának" a kialakításához, az árnyaláshoz és a festéshez. |
Az árnyalás, festés során célszerű a természetességre törekednünk. Ehhez azonban nem elég egy színnel lefesteni a ház falát. |
A papíron található minden színárnyalat figyelembe vételével és felhasználásával érhetjük el, hogy az omladozó és berepedezett házfal, a vakolatból kikopott és kiemelkedő téglákkal életszerűen hasson. A sarkokban, széleken, a domborúan kiemelt részek és az alap találkozásánál ne felejtkezzünk el az árnyékok érzékeltetéséről sem. |
A felragasztott kép hiányzó
részleteit magunknak kell megfesteni. A torony és a domb mögött be kellett
fejeznem a tenger, a mögötte látszó földnyelv és a világítótoronyhoz
vezető sétaút hiányzó részleteit. A pittorico technika segítségével a
színárnyalatok kavalkádját (egy-egy színt legalább 4-5 árnyalat
mélységben) mostam egymásba, hogy érzékeltetni próbáljam a tenger egymásba
fodrozódó habjait, vagy a szikla között kikopott, homokkal vegyülő
fövenyt. |
A "tegola-mánia" - ahogyan az olaszok nevezik - hihetetlenül jó szórakozás. Kezdőként azonban nem biztos, hogy rögtön ebbe kell belevágnunk . Legalábbis önállóan nem. Főképpen ha azt is szem előtt tartjuk, hogy a "hozzávalók" beszerzése is már rögtön súlyosabb összeggel karcsúsítja pénztárcánkat. Előtte szerintem mindenképpen javasolt gyakorolni pl. egy homokpasztára készített szalvéta képen az árnyalást vagy egy félig 3D-ben elhelyezett gipszalapon a szintek mélységének érzékeltetését (lásd pl.: http://globealcontact.hu/Corso_080402.html), aztán a megfelelő technikai gyakorlat birtokában jöhet a tegola is (lásd pl.: http://globealcontact.hu/Corso_080531.html) |
Web Design / Vissza / GLOBEal-home |